MARATHON ATHENE

Kort verslag van de Athene marathon 31-10-2010

DE MARATHON: 2500 jaar na de allereerste Marathon ooit!

Op vrijdag vliegen we via Thessaloniki naar Athene, om 20.30 uur waren we in ons hotel.Meteen een informatiebijeenkomst van de Grote Steden Trimreizen en daarna nog gaan eten om 22.15 uur, een beetje laat.De volgende morgen om 10.00 uur een parcoursverkenning, met de bus naar het dorp Marathon, de startplaats van de Marathon van de Olympische spelen van 2004. Sinds die tijd gebruiken ze elk jaar die startplaats.Er was een vlaggenparade en er stond publiek te wachten op het ontsteken van de “Olympische” vlam.Weer de bus in en de route volgen van de marathon. Bij het 5 km punt ging het parcours langs de grafheuvel van de soldaten die gesneuveld zijn bij de gewonnen slag tegen de Perzen. Even uitgestapt en wat foto’s genomen.Het parcours was redelijk vlak maar bij ± 15 km begon de klim.Het was veelal stijgen, met af en toe iets afdalen.Ik wist uit de hoogtecurve van het parcours dat het klimmen zou worden, maar dat het zó veel zou zijn had ik niet verwacht.Met de bus viel het wel mee, maar ik dacht aan de volgende dag dat als wij daar zouden lopen  het heel anders zou zijn.Het bleef stijgen tot het 34 km punt, de rest van het parcours zou volgens de curve naar beneden gaan!Dat viel wat tegen, de daling was maar een klein beetje en er zat op het 40 km punt nog een gemeen klimmetje.Gezien de weersverwachting en de zwaarte van het parcours had ik mijn te behalen eindtijd op 4.30 uur gezet, maar met de restrictie dat als het erg zwaar zou worden uitlopen voor mij het allerbelangrijkste was. Dé dag: 31-10-2010 Om 4.30 uur op en om 5.00 uur aan het ontbijt.Vertrek vanaf het hotel naar de plaats Marathon om 6.00 uur.De lange rij bussen die 12.500 lopers naar de start moesten brengen was een geweldig gezicht!Normaal lopen tussen de 3000 en 5000 lopers de marathon van Athene, maar omdat 2500 jaar geleden de eerste marathon gelopen is, was er dit jaar veel meer animo voor de wedstrijd.Om 8.30 uur was het 12c en om 9.00 uur (starttijd) al 17c en het zou 23c worden.Behoorlijk warm om een marathon te lopen.Bij mij in het startvak (blok 5) stonden 2 lopers van Grote Steden Trimreizen, die de marathon voor de eerste keer liepen. De een had als eindtijd 4.15 in gedachte en de ander net als ik, 4.30 uur.In principe zou ik de marathon alleen lopen, maar met ongeveer dezelfde eindtijden zouden ze bij mij blijven om zo niet te snel van start te gaan.We zijn vertrokken op een lage 10 km/uur. Met een hartslag van 120.Bij 5 km had een van de mannen al een hartslag van boven de 160!Ik heb hem geprobeerd te kalmeren en te laten ontspannen, met de woorden: “geniet van de marathon en vergeet je doelstelling (eindtijd 4.15)”.Het tempo was inmiddels gezakt naar 9 km/uur. Bij het 9 km punt is hij achtergebleven en ik ben met de andere loper weer naar de basissnelheid van 10 km/uur gegaan.Bij elke drinkpost “stop” ik even om goed te kunnen drinken. Mijn medeloper rende echter gewoon door, zodat ik hem na ± 17 km nergens meer zag.Nu was ik “alleen” en ik ben op mijn snelheid tussen 8 en 10 km/uur doorgelopen naar gelang de stijging van de weg.Op het ± 34 km punt kwam ik naast een trainer te lopen van de Groot Veldhovense Atletiek Club uit Brabant, die normaal de marathon in 3.30 uur loopt, maar door trainingsachterstand en een blessure het nu wat kalmer aan deed. Het tempo werd weer opgeschroefd naar ± 11km/uur, en het ging nog goed ook.Mijn eindtijd van 4.30 kwam weer in zicht, maar een klimmetje op het ± 41 km punt nekte net mijn eindtijd binnen de 4.30. Het werd 4.33 uur, zowaar niet slecht vond ik zelf.De aankomst in het zeer oude Olympisch stadion was zeer indrukwekkend.Veel publiek en harde muziek en de omroeper die alleen maar Grieks sprak, waar niets van te maken was.Gelukkig was Hannie op de vooraf afgesproken plaats, zodat ik met haar naar het “Hollandse” gedeelte van de tribune kon gaan.Daar werd ik door de aanwezigen gefeliciteerd en ik zag wel dat nog lang niet alle lopers van onze groep binnen waren. Niet alleen ik vond het een zwaar parcours, gezien de eindtijden van de overige lopers.De loper die 4.15 uur wilde lopen had uiteindelijk een eindtijd van 5.05 uur. En de loper die 4.30 wilde lopen had een eindtijd van 4.50 uur.

We zijn met de bus weer terug naar het hotel gegaan en hebben (na lekker gedoucht te hebben) een lekker biertje met z’n allen gedronken.

De volgende dag excursie naar de Akropolis van Athene!Dit is toch wel de plaats waar je geweest moet zijn als je in Athene bent, uitleg gekregen van “onze” gids Mirjam die veel over de geschiedenis weet.Na alles te hebben bekeken (ook de winkelstraatjes werden niet overgeslagen) gingen we naar het hotel waar we de komende 3 nachten zouden verblijven.Dinsdag en woensdag zijn Hannie en ik door “heel” Athene gelopen en hebben we veel cultuur opgesnoven. We hadden prachtig weer en gelukkig was er niet veel smok (normaal wel vaak het geval in Athene).Donderdag weer terug naar huis.